Kolumna

Kako voziti bicikl po snegu?

Svakodnevnu zimsku vožnju bicikla u Novom Sadu praktikujem poslednjih 7 ili 8 godina. Zašto nisam to ranije radio? Razlozi su verovatno isti kao i kod drugih ljudi,  pre svega predrasude i stavovi okoline. Iza svega ipak stoji jedna jednostavna činjenica: nikad do tada nije mi ni palo na pamet da probam. Nakon što sam probao pitanje je bilo samo "zašto ovo nisam ranije uradio?". Zato evo nekoliko saveta za one koji se tek okušavaju u novom vidu zimske mobilnosti:

Propušta li Beograd (opet) lekcije iz Novog Sada?

Zabrane? (Foto: UG Ulice za bicikliste) Negde u decembru 2013. godine organizovan je sastanak u Agenciji za bezbednost saobraćaja čija su centralna tema bili biciklisti. Tom prilikom bili su prisutni predstavnici i predstavnice različitih institucija i organizacija, uglavnom sa sedištima u Beogradu. U "naših 5 minuta" pokušao sam da sumiram šta je najveća vrednost novosadskog iskustva za Beograd:  većina njih reći će "treba da izgradimo mnogo kilometara biciklističkih staza" - novosadska pozicija je takva da možemo da vam prikažemo šta se dešava posle toga.

 

Doživeti Budimpeštu - biciklom

Treća godišnjica novosadske Kritične mase proslavljena je tortama i rekordnom posetom od oko 1.500 biciklista. Pomalo umorni popakovali smo se 2 sata kasnije u voz i krenuli put Budimpešte na IBikeBudapest, nezvanični nastavak famozne budimpeštanske Kritične mase. Bili smo spremni na vožnju i druženje, ali za ono što nas je dočekalo - nismo bili spremni.

O prslucima

Novi tekst Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima koji predlaže obavezu nošenja svetloodbojnog prsluka za vreme vožnje bicikla noću i u uslovima smanjene vidljivosti, u naseljenim i nenaseljenim mestima izazvao je veoma žustru raspravu na relaciji biciklistička zajednica – predlagači zakona.  Možda „rasprava“ i nije najprikladnija reč, pošto se nije mnogo raspravljalo već su predlagači zakona zauzeli prilično inertan stav prema uplivu zdravorazumskih, činjeničnih i naučnih obrazloženja oponenata ovog predloga. Posle svega, predlagačima zakona i svim interesnim grupama koje tvrdoglavo stoje pri svom, slobodno se može reći neutemeljenom predlogu, i dalje nije jasno par činjenica koje neumorno iznosi reprezentativna biciklistička zajednica. Hajde da ih pokušamo još jednom izneti i razjasniti.

Zimska vožnja bajsa: zašto ovo nisam ranije radila?

- Ti još uvek dolaziš biciklom na posao?
- Da, zašto?
- Pa, zar ti nije hladno?

Da mi je dinar za svaki put kad se odigrao ovaj razgovor između mene i začuđenog kolege pešaka. I to po istom scenariju, kao da su ga celog života vežbali. I to stoji, jesu. Tako su im govorili roditelji, tako su im govorili drugari i opšte je prihvaćeno mišljenje to da se po hladnom vremenu ne može voziti bicikl.
 

Češljajući češljeve pročešljalji smo bitne stvari

Nedavna akcija JKP „Parking Servis“ obradovala je mnoge građane kojima je bicikl jedno od glavnih prevoznih sredstava. Naime, na više lokacija u gradu (gde su i bili u većini slučajeva potrebni) postavljeni su novi držači za bicikla. Držači su kvalitetni i odgovarajućeg dizajna (u obliku „obrnutog slova U“), za koje može da se veže bicikl za oba točka. Ovo je izuzetno važno imajući u vidu da savremeni dizajn bicikla uglavnom pruža mogućnost lakog skidanja točka bez upotrebe alata, kao i da pojedini bicikli imaju dosta šire gume nego što je širina većine držača starog tipa, tz. češalj-držača.

 

I zbog bezbednosti nam treba zelenilo!

Opisujući značaj, funkciju i stanje zelenih površina u Novom Sadu, u Strategiji za pristupačnost Grada Novog Sada 2012-2018 je napisano (str. 35-36.):

„Količina zelene površine u gradu ima značajan uticaj na zdravlje stanovnika, a naročito onih grupa koje imaju poteškoće sa disanjem npr. astmom, različitih vrsta alergija i slično. Poslednje procene, na primer, pokazuju da u Srbiji svako sedmo školosko dete i svaki deseti odrasli stanovnik Srbije boluje od astme. U cilju smanjenja zagađenosti vazduha i smanjenja bolesti disajnih organa, a prema preporukama EU svaki grad treba da ima između 20% i 25% zelene površine, u odnosu na ukupnu površinu grada. Kada je u pitanju Novi Sad, ukupna količina zelenih površina kreće se u opsegu od 5% u centru grada, do maksimalnih 15% (zavisno od oblasti grada). Ovakvi podaci navode na zaključak da je Novi Sad nepristupačan sa aspekta raspoloživosti čistog vazduha za svoje stanovnike. U narednom periodu neophodno je da se količina zelenih površina poveća za 15 do 20% u različitim delovima grada, uključujući i druge akcije koje poboljšavaju ekološku sliku grada.“

Podrška Nadžak mami i apel Nadžak bicikliste

Nedavno je jedna naša sugrađanka napisala kratak tekst gde je izložila veoma realan i aktuelan problem koji se dešava u centru Novog Sada, na omiljenom trgu mnogih Novosađana - Katoličkoj porti. Ona je podelila svoju zabrinutost za bezbednost mnogobrojnih mališana koji se igraju na ovom trgu, pošto je česta situacija da tuda prolaze biciklisti (sa slušalicama u ušima), od kojih neki voze prilično nepažljivo, te da je pitanje vremena kada će doći do neke nezgode. Takođe, ona je i apelovala na nadležne da što pre postave znak zabrane za vožnju bicikala kroz Katoličku portu. 

 

 

Svi vi što maštate o stazi! Nevidljivi rat pešaka i biciklista

Često se može čuti od osoba koje redovno koriste bicikl u Novom Sadu o problemima koje im svakodnevno zadaju pešaci. Za njih, pešaci su potpuno nemarni i nesmotreni učesnici saobraćaja, koji često koriste biciklističke staze,  i po kojima neretko guraju dečija kolica, a takođe izleću kao ovce" i ne čuju kada im se zvoni da se pomere sa biciklističke staze. Sa druge strane, pešaci kažu da su biciklisti postali nesnosni, da „iskaču“ sa svih strana, te da čovek ne može više mirno da hoda a da ga bar jednom dnevno neki „ludi biciklista ne preseče“ na pešačkoj stazi. Do izvesne mere, tu se optužuju i vozači, koji su uglavnom okarakterisani kao bahati i nepažljivi, ali su takođe prećutno percipirani od strane većine kao „najozbiljniji“ učesnici u saobraćaju, pošto koriste „najozbiljnije“ prevozno sredstvo kojem se posvećuje skoro celokupan prostor ulice.

Bicikl i moda

Mislim da se isplati sav trud, odnosno potreba biciklista u Novom Sadu da na svojim bici stazama trube pešacima koji je prelaze ne osvrćući se ni levo, a kamoli desno. I ja sam bila jedan od tih pešaka sa vizirom, ali su se pomenuti ''trud i strpljenje'' biciklista u mom slučaju isplatili. Moje opravdanje za početničke greške kada sam došla u ovaj grad jeste što potičem iz mesta u kojem nema biciklističkih staza. Ali, samo mi je trebalo malo vremena da se naviknem na njihovo postojanje u Novom Sadu. I kako od tada iskrivih vrat osvrćući se, počela sam da primećujem da, pored sve većeg broja biciklista u gradu, raste i broj doteranih biciklista.

Pages

Subscribe to Kolumna