Kopenhagenizacija ruskog grada Almetjevska

Photo: Michael Colville-Andersen (Copenhagenize) Kakvu razliku pravi jedna godina. U oktobru 2015. godine kompanija Copenhagenize Design je unajmljena od strane Almetjevska, grada u oblasti Tatarstan u Rusiji. S obzirom da je razvoj strategija za biciklizam jedan od primarnih poslova kompanije Copenhagenize Design, ovo im nije bila nepoznanica. U prvom trenutku nisu shvatili kakvog vizionara su uzeli kao klijenta.


Copenhagenize Design Company je bila prilično upoznata sa biciklističkom infrastrukturom u ruskim gradovima. Rusija se borila da ponovo uspostavi bicikl kao način prevoza u gradovima, što je uzrokovano nedostatkom političke volje za prepoznavanje bicikla kao legitimnog prevoznog sredstva. U Almetjevsku se ovo, međutim, pokazalo kao jedna od glavnih snaga.

Ajrat Kajrulin je mladi, ambiciozni gradonačelnik koji priznaje važnost sveobuhvatne biciklističke strategije, koja obuhvata i vrednuje infrastrukturu svetske klase, konstruktivne strategije komuniciranja i pre svega dobre biciklističke staze. Kajrulin je na početku istakao jedan jasan cilj: da se Almetjevsk pretvori u jedan od gradova u Rusiji koji je najviše prijateljski nastrojen prema biciklistima i gde će se on osećati sigurnim kada svog malog sina šalje u školu biciklom.

Na preliminarnim sastancima sa gradom, Copenhagenize Design se brzo složila oko postupka i cilja, koji predstavlja 200 km biciklističke infrastrukture u kompletnoj mreži izrađenoj prema najboljim praksama. Ništa manje. Kajrulin je uradio svoj domaći: znao je da recimo dvosmerne biciklističke trake predstavljaju nižerazredno rešenje, razumeo je važnost celokupne biciklističke mreže i postavljanje bicikla kao prevoznog sredstva u prioritetni vid prevoza. Dobro je shvatao zdravstvene koristi biciklizma, samo mu je trebao neko da to dizajnira i sprovede – da napravi grad koji će u Rusiji biti zlatni standard biciklizma.

Ceo Copenhagenize Design tim se bacio na posao, uz pomoć kancelarija iz Brisela i Montreala, s obzirom da su rokovi bili kratki. Dogovor je bio da se počne u proleće 2016. Ceo posao je podeljen u etape, kako bi se gradu obezbedilo dovoljno vremena da se napravi plan i spreme inženjeri za posao. Njihov izazov je bio kako da se najbolje iskoristi sezona kada se sprovode radovi na putevima, od aprila do septembra, da se napravi prvih 50 km infrastrukture – jezgro mreže kroz glavne ulice grada.

Almetjevsk?

Almetjevsk je grad u oblasti Tatarstan u Rusiji, koji ima 152.580 stanovnika. S obzirom da je projektovano da grad do 2030. godine ima 30.000 novih stanovnika, treba da postane atraktivniji za stanovanje. Forma gradnje grada je takva da ima arterijski prsten koji uokviruje stambeni, kulturni i komercijalni centar duž mreže ulica, sa putevima karakterističnim za sovjetsku eru. Centar grada ima oko 9 km od istoka do zapada, a 4 km od severa do juga. Ovo sve govori u prilog tome da bicikl može da se napravi kao vid prevoza.

U gradu je prisutno dosta pešaka i sistem trolejbusa kao glavni vid prevoza. Ovo pogoduje razvoju biciklističke infrastrukture, s obzirom da svi veliki biciklistički gradovi imaju dobar sistem javnog prevoza i veliku količinu pešaka.

Vrednost ovog dela projekta je 3.6 miliona eura i finansiran je iz javnih i privatnih izvora. Kako moralnu, tako i finansijsku podršku projekat je dobio od TatNeft, Tatarstanove nacionalne naftne kompanije.

Kao i mnogi ruski gradovi, Almetjevsk se povremeno bavio bicklističkom infrastrukturom ali kao što često biva, takva polovična rešenja su dovodila do mnogih konflikata. Grad je bio spreman da prihvati probleme i nedostatke trenutne infrastrukture kao što su staze koje dele bicikli i pešaci koje su stvarale konfuziju i sukobe, a biciklističke trake često nisu bile povezane sa širim delovima grada. Konflikti između pešaka i biciklista su doveli do toga da 2014. dođe do javne diskusije u vezi uloge biciklista u Almetjevsku, gde se kao rezultat javila potreba da se gradonačelnik i njegove kolege obrati nekome za profesionalnu pomoć, umesto da se žale na ponašanje biciklista.

Posle prikupljanja podataka i dokumentacije na licu mesta, u Kopenhagenu je počela analiza. Detaljno je analizirano stanje grada, njegove snage i slabosti, šanse i pretnje koje će se javiti pri razvoju povezane mreže biciklističke infrastrukture. Analizirana je povezanost mreže, destinacije i počeci putovanja, intermodalne veze, tipologija puta i postepeno je izgrađeno razumevanje kako najbolja biciklistička infrastruktura može da se uklopi u ulice grada Almetjevska.

Jedan od značajnih trenutaka je i momenat kada su gradonačelnik i njegov tim dovedeni u Kopenhagen na privatni master čas, gde su kroz radionice, razgovor, goste govornike i bici ture upućeni u najbolje prakse koje se tiču biciklističke infrastrukture. Malo šta je tako dobro kao raširene oči inžinjera i urbanista dok shvataju potencijal bicikla.

Sa jakim razumevanjem osnove Almetjevska i sveže inspirisanim timom, razvijena je vizija za ne tako daleku budućnost. Almetjevsk je zamišljen kao "mesto gde mladi i stari, bogati i siromašni, mogu da se voze bicikl jedni uz druge u bezbednoj i povezanoj mreži najkvalitetnije biciklističke infrastrukture."

Ciljevi su izraženi u brojevima:

  • Napraviće se 50 km zaštićene biciklističke mreže u prvoj godini
  • Udeo biciklista u Almetjevsku će dostići 10% u narednih 5 godina
  • 20% školaraca će biciklom dolaziti u školu u narednih 5 godina
  • Vožnja bicikla će biti popularna kako među ženama, tako i među muškarcima
  • Vožnja bicikla u Almetjevsku će biti bezbednija nego pre
  • Zimsko održavanje će postati prioritet

Copenhagenize Design je radio sa projekt timom u Almetjevsku na razvoju prve biciklističke strategije koja će voditi grad prema stvaranju 50 km biciklističke infrastrukture u 2016.  Radovi na postavljanju prve faze mreže su predstavljeni i pažnja je posvećena detaljima u okviru svake ulice. Objašnjeni su detalji kao što su autobuske stanice, tretman manjih i većih raskrsnica i rešenja vezana za parkiranje bicikala. Takođe je pažnja posvećena strategijama razvoja i ohrabrivanja vožnje bicikla sa ciljem da se motivišu da voze bicikl, što je kritičan korak u povećanju broja biciklista.

Konstrukcija je počela krajem maja 2016., što se poklopilo sa godišnjom biciklističkom paradom u Rusiji i ceremonijom presecanja vrpce. Kada je tim Copenhagenize design kompanije stigao u Almetjevsk, iznenađeni su time da su temelji za određeni broj infrastrukture već postavljeni.

Sledeći dan je bio nezaboravan. Preko hiljadu rezidenata je izašlo da učestvuje u biciklističkoj paradi kroz grad. Na glavnoj ulici Lenjina mašine za asfaltiranje su čekale. Mikael Kolvil Andersen, zajedno sa gradonačelnikom Ajratom Kajrulinom i bivšim šampionom u boksu i trenutnim članom ruske Dume – Nikolajem Valuevim, postavili su temelj za prvi biciklistički znak, razneli asfalt na prvu biciklističku traku i gledali kako mladi aktivisti pritiskaju veliko crveno dugme koje je označavalo početak rada mašina za asfaltiranje. Iznad mesta gde počinju radovi, okačene su i table o radovima.

Implementacija biciklističke infrastrukture i objekata u Rusiji je imala svoje izazove. U ruskim standardima puteva nije bilo ništa u vezi najbolje prakse biciklističke infrastrukture (sada će biti), što su inženjeri stalno spominjali. Kvalitetan asfalt za biciklističke staze je postojao, ali je ipak izvedena serija testiranja napolju, da se potvrdilo da je izabran najbolji. Direktor transporta u Almetjevsku je prikazao različite materijale, podloge i znakove koji su isprobani. Nije mogao da nađe dobavljača za biciklističke znake u Rusiji. Šta su tada uradili? Napravili su svoje znakove, od PVC nalepnica i običnih tradicionalnih znakova. Napravili su biciklističke ograde, ograde za odmor i označili kante za smeće za bicikliste.

Postojale su prepreke celim putem. Iako je politička volja bila ključ, trebalo je uveravati saobraćajne inžinjere. Da bi se izvele studije o gustini, povezanosti, prostorne analize i slično Copenhagenize dizajnu su bile potrebni lokalni podaci, ali ruski gradovi nemaju istu kulturu prikupljanja podataka kao recimo skandinavski gradovi. Takođe, mnoge informacije su bile tajna, ali izazovi su prevaziđeni.

Na kraju dana, Almetjevsk se pokazao kao neverovatan klijent. Copenhagenize dizajn je dobijao mejlove sa pitanjima i slikama i izveštajima šta je urađeno. Svakim danom je sve više metara asfalta za biciklističke staze pravljeno, a uz to je i vazduh i kvalitet života u ovom ruskom gradu poboljšan. 

Pozicioniranjem sebe kao prvih pokretača u Rusiji, Almetjevsk je privukao pažnju policy kreatora. Ozbiljno investirajući u mrežu biciklističke infrastrukture, Almetjevsk se pozicionirao kao zlatni standard što se tiče bici friendly gradova u Rusiji jednostavno učeći od Danske i njihove 100 godina stare prakse. Ovde nije kraj. Grad želi da napravi preko 200 km infrastrukture i da na taj način poveže sva susedstva i više.

U Rusiji postoji vekovima stara izreka koja glasi: “Postoje samo dva problema u Rusiji: budale i putevi.“

Almetjevsk i Copenhagenize Design Company su izgleda ovo drugo rešili.

IZVOR: Copenhagenize
Photo: Michael Colville-Andersen/Copenhagenize
Prevod: Ksenija Hadži-Stević /NSBI