Švedska: u bezbednosti saobraćaja izostavljeno javno zdravlje

 

Švedski savet za bezbednost saobraćaja u aktivnoj i održivoj mobilnosti predstavio je novu kampanju javnog zagovaranja aktivnog transporta "Moving Beyond Zero". Seminar je otvorila Švedska ministarka za životnu sredinu Karolina Skog koja je navela da je vreme da "Vizija nula" ode u budućnost. "Ukoliko roditelji oklevaju da puste dvanaestogodišnjaka napolje, često su u pitanju spoljni faktori kao što je saobraćajno okruženje." Ministarka je predstavila nove nacionalne strategije koje doprinose većem korišćenju bicikla, javnom zdravlju i boljem građanskom okruženju. Javno zdravlje i kvalitet života dobiće veću ulogu u bezbednosti saobraćaja i socioekonmskim modelima prema kojima se procenjuju inicijative za infrastrukturni razvoj. 
 

Odvojeni putevi i bezbedniji automobili nedovoljni 

Kampanja Saveta za bezbednost saobraćaja ima za cilj da podstakne planere i donosioce odluka u transportu širom sveta kako bi se poboljšala kampanja "Vision Zero" u korist zdravlja aktivnog transporta. Dvadeset godina kampanja Vision Zero je nastojala da smanje saobraćajne smrtne slučajeve i povrede na nulu. Pokrenuta 1997. godine, inicijativa je odigrala glavnu ulogu u smanjenju godišnjih smrtnih slučajeva u saobraćaju u Švedskoj. Kampanja je inspirisala planere saobraćaja širom sveta, ali aktivisti mobilne održivosti smatraju da u računici nedostaju zdravstvene koristi promovisanja aktivnih vidova transporta. Pored ministarke Skog, vodeći istraživači istakli su pozitivne efekte koje veća zastupljenost bicikla i aktivne mobilnosti obezbeđuje za pojedinca i društvo. Anna Niska, istraživačica švedskog Nacionalnog instituta za puteve i saobraćaj navodi da je cilj Vision Zero da nema smrtnih slučajeva ili povreda u saobraćaju. Veliki deo uspeha tokom poslednjih godina je zbog deljenja odgovornosti između korisnika puteva i dizajnera sistema. Ona navodi i da su građeni "odvojeni putevi i proizvedeni su sigurniji automobili, ali su ranjivi korisnici puteva kao što su pešaci i biciklisti, često zaboravljeni." 

Prema Savetu za bezbednost saobraćaja, aktivni element bicikla treba uključiti u diskusiju o bezbednosti i javnom zdravlju na putevima. Socioekonomski modeli koji diktiraju naše investicije u infrastrukturu moraju početi da uzimaju u obzir prevenciju bolesti i povećan kvalitet života obezbeđene aktivnom mobilnošću. Agencija za saobraćaj mora biti zadužena za povećanje aktivne mobilnosti. Savet smatra da je neprihvatljivo da nacionalni plan za biciklizam švedskog Vision Zero počinje i završava promocijom kaciga i da nedostaju nacionalni ciljevi bicikla. Biciklizam trenutno nije pomenut u izjavi o misiji za transport, niti u nacionalnom planu prevoza. Švedskoj je potreban Vision Zero koji štedi, poboljšava i produžava život. Savremeno ekološki ispravno i zdravo transportno planiranje mora stvoriti viziju za aktivniju i zdraviju populaciju. Savet je pozvao švedskog ministra za infrastrukturu Tomasa Enerota da razvije novi cilj za saobraćaj i zdravlje koji gleda izvan Vision Zero. Novi cilj treba da dovede do saobraćaja koji čuva živote i poboljšava kvalitet života uz smanjenje broja nezgoda sa smrtnim ishodom i povredama kroz promociju aktivne mobilnosti u vidu bicikliranja i pešačenja.

Izvor: Evropska biciklistička federacija